fbpx

Dlaczego Home Staging pomaga sprzedawać


Czym jest Home Staging?
Home Staging (HS) to profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu, aby w najkrótszym czasie osiągnąć maksymalną możliwą cenę w obecnych warunkach rynkowych. Działania związane z Home Staging?iem to nie kapitalny remont mieszkania czy domu, a w miarę możliwości, działania niskokosztowe, angażujące kilka procent wartości nieruchomości. Sprzedając mieszkanie czy dom, musimy go wyróżnić z pośród tysięcy innych nieruchomości dostępnych na rynku. Badania potwierdzają, że aż 80% ludzi nie potrafi wyobrazić sobie potencjału wnętrza, jeśli jest zagracone, nieposprzątane, są dobrane nieodpowiednie kolory. Gdybyśmy jednak sprzedając nieruchomość ? sprzedawali tylko gołe ściany, cały proces odbywałby się poprzez wymianę rzutów mieszkań, a przecież tak nie jest.
Czy Home Staging dotyczy tylko mieszkań?
HS to nie tylko mieszkania, czy domy, ale także biura i lokale usługowe. Możemy spotkać się także z nazwą Office Staging. Podobnie jak w lokalach mieszkaniowych, nieruchomości komercyjne również potrzebują nowej aranżacji dostosowanej do obecnych standardów.
HS to innymi słowy projektowanie wnętrz?
Nie. Podstawową różnicą pomiędzy projektowaniem wnętrz a home stagingiem jest brak znajomości gustów i preferencji Kupującego czy Wynajmującego. Tworząc projekt wnętrza powinniśmy znać konkretne oczekiwania i upodobania naszego Klienta, ulubione kolory, jak lubi spędzać wolny czas, etc.
W przypadku przygotowania nieruchomości na sprzedaż nie znamy potrzeb przyszłego lokatora. Dlatego często nazywam obierany styl przygotowywanych nieruchomości ? stylem hotelowym. Zgodnie z obowiązującymi trendami, dopasowanymi do odpowiedniej grupy docelowej, tworzymy wnętrze, w którym Klient ma dostrzec potencjał aranżacyjny oferowanej nieruchomości.
Jakie są korzyści z Home Stagingu?
Cały proces sprzedaży mieszkań, domów czy wynajmu lokali użytkowych lub biur wiąże się w większości przypadku z silnymi emocjami, którym towarzyszy duży stres dla właścicieli. Bardzo często, już po pierwszym miesiącu, sprzedający obniżają cenę od 3% w przypadku małych mieszkań nawet do 20% w przypadku domów, gdyż sądzą, że to właśnie zbyt wysoka cena jest powodem znikomego zainteresowania. Niestety wynika on również z faktu, że mieszkanie jest nieprzygotowane, zdarza się, że brudne, bez profesjonalnych zdjęć; to wszystko wpływa na brak prezentacji. Home Staging ma natomiast na celu zmienić ten stan, wygenerować liczne zainteresowania nieruchomością i doprowadzić do sprzedaży.
Gdyby te pieniądze zainwestować przed wystawieniem oferty na rynek, wartość ich nieruchomości często wzrasta od kilku nawet do kilkudziesięciu procent! Zyskujemy dzięki temu nie tylko oszczędność czasu – szybsza sprzedaż nieruchomości, ale także osiągamy wyższą cenę, przez co zarabiamy więcej. Nie mówiąc już o czynniku mało wymiernym, ale bardzo ważnym – stresie. Każdy tydzień, miesiąc czy kwartał czekania na skuteczną sprzedaż często spędza sen z powiek sprzedającego.
Jak wygląda profesjonalne przygotowanie mieszkania do sprzedaży?
W procesie przygotowania kluczowa jest zmiana nieruchomości z „do mieszkania” na „do sprzedania”. Pierwszym etapem jest na pewno gruntowne posprzątanie. Często słyszę od Klientów: ? Ale my tu mieszkamy, niech Klienci zobaczą prawdziwe życie, po co sprzątać?? . Wtedy pytam, czy jak sprzedają samochód, to pokazują go taki jaki jest? ? brudny i zakurzony, czy jadą na myjnie, sprzątają w środku, wyrzucają śmieci, stosują odświeżacze powietrza? Ze sprzedażą nieruchomości jest tak samo. Każdy kupujący będzie lepiej czuł się w czystej przestrzeni, nawet jeśli na co dzień daleko mu do perfekcyjnej Pani domu.

Kolejnym etapem jest depersonalizacja i pozbycie się zbyt dużej ilości dekoracji, obrazów etc. Naszym celem jest pokazanie przestrzeni nieruchomości oraz możliwości aranżacji jej na nowo. Kolejna rzecz, którą należy wykonać to odświeżenie ścian i neutralizacja kolorów. Musimy także zadbać o drobne naprawy tj. cieknący kran, niedziałający dzwonek czy odpadająca listwa – nikt nie chce przeprowadzać się do domu, gdzie już od samego początku trzeba będzie ?coś? naprawić. Spotkałam się ze stwierdzeniem, że Home Staging jest od ukrywania wad mieszkania – nic bardziej mylnego! Dokładnie odwrotnie, HS ma na celu wyeksponowanie atutów nieruchomości. Doskonale może posłużyć nam do tego zmiana oświetlenia, np. dodanie dodatkowych lamp stojących, które nadadzą nieruchomości nie tylko klimatycznej dekoracji, ale także je doświetlą. Ostatnim elementem, ale równie istotnym, jest dekoracja wnętrza. Należy pamiętać, aby nie przesadzić z ilością dekoracji, jednak zasłony, narzuty, poduchy i dywany w odpowiednim kolorze dodadzą wnętrzu przytulności. W myśl zasady, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz!

Jak dużo musimy zainwestować?
Wszystko zależy od stanu wyjściowego nieruchomości. Są mieszkania, które mają odpowiednie kolory, dodatki wystarczy po prostu poprzestawiać kilka mebli, wtedy działanie jest bezkosztowe. Czasami należy tylko odmalować lub dodać kilka dodatków. Są też takie mieszkania, bardzo często dziedziczone, w których znajdują się meble z czasów PRL i całym wystrojem i klimatem przypominają czasy minionej epoki, wtedy inwestycja na pewno będzie większa. Jednak przygotowanie mieszkania to nie zawsze obowiązek kupowania nowych mebli, często można je o prostu przemalować, bądź kupić meble używane ? dużo tańsze a spełniające swoją role. Dlatego tak ważne jest określenie budżetu liftingu.
Czy zawsze powinniśmy korzystać z usług Home Stagera?
W obecnej sytuacji na rynku nieruchomości, kiedy mamy większą ilość dostępnych mieszkań czy domów niż kupujących ? szczególnie istotne jest, aby nasza oferta przyciągnęła zainteresowanie Klientów. Nasze zadanie to wyróżnienie oferty spośród tysiąca innych. Przeglądając portale branżowe w internecie, po 3 stronie osoba szukająca nieruchomości, przegląda tylko już zdjęcia główne. Aby wejść w szczegóły oferty ? zdjęcie musi zaciekawić i przyciągnąć uwagę, a także sprawić, aby w kolejnym etapie umówić się na oglądanie mieszkania czy domu.
O ile home staging może przyspieszyć proces sprzedaży lub wynajmu?
Moje własne doświadczenie, blisko 5-letnie, pokazuje, iż mieszkania, które były na rynku 9-12 miesięcy sprzedawały się w ciągu 14 dni po przeprowadzeniu HS! Jeszcze bardziej imponujący wynik właściciele obserwowali w przypadku mieszkań, które trafiały na rynek dopiero po HS. Z informacji przez nich przekazywanych, średni czas oczekiwania na Klienta zdecydowanego na zakup skrócił się do 4 dni. Podobnie jest w przypadku mieszkań czy biur przygotowywanych na wynajem. Jedna z moich Klientek nie mogła wynająć kawalerki na Krzykach przez 2 miesiące, po zainwestowaniu ok. 600 złotych, mieszkanie wynajęło się w 2 godziny od ukazania się ogłoszenia! Statystyki zmieniają się wraz z czasem. Obecnie rynek robi się dużo bardziej wymagający. Także sytuacja na rynku kredytów hipotecznych i zdolności kredytowej, ma na to duży wpływ. Młode osoby, które otrzymują kredyt na wymarzone M, mają wyliczone co do grosza pieniądze na inwestycje w nieruchomość. Często nie zostaje nic na remont, czy zmianę aranżacji na ?swoją?. Dlatego też Klienci chętniej kupują mieszkania, w których od razu mogą zamieszkać.
Jak wygląda cały proces przygotowania?
Klient ma kilka opcji, z których może skorzystać. Podstawową usługą jest konsultacja, podczas której Klient dowiaduje się jakich zmian należy dokonać, jakie zmiany są kluczowe, aby doszło do sprzedaży lub wynajmu. Następnie sam dokonuje odpowiednich przeróbek. Jeśli ktoś boi się, że nie zapamięta wszystkich informacji może zamówić Raport HS. Jest to dokument, który dokładnie opisuje zmiany w każdym pomieszczeniu. Jest on tworzony na bazie wcześniej wykonanych zdjęć. Jeśli natomiast Klient nie ma czasu, aby dokonać metamorfozy samodzielnie, lub nie czuje się kompetentny w temacie aranżacji nieruchomości, można zamówić kompleksową usługę Home Stagingu. Zawiera ona przygotowanie nieruchomości wraz z profesjonalną sesją zdjęciową.

? 2014 Home Staging | Wrocław, Ewa Bryl